Horloges

Vintage horloge
Mechanisch horloge

Mechanische (zonder batterij) horloges hebben ongeveer elke 5 jaar een servicebeurt nodig. De olie in de lagers gaat achteruit en droogt in. Het gevolg is grotere slijtage en het uiteindelijk niet meer op tijd lopen of zelfs stilstaan.

Vaak hoor je “dit horloge loopt al tien jaar en nog steeds op de seconde gelijk, zonder onderhoud”.
Dat kan inderdaad, maar het probleem ontstaat pas als het horloge niet meer loopt. Vaak blijkt dat de tapjes van de raderen of andere onderdelen zo versleten zijn dat het horloge niet meer perfect te herstellen is. En daarmee komt het echte probleem: veel horloges zijn maar een beperkte periode geproduceerd. En dat geldt ook voor de reserveonderdelen. Als er geen standaard vervangend onderdeel meer voor te krijgen is (zoals het glas, pakking, opwindkroon, opwindas of veer), kan dit betekenen dat het horloge niet meer te herstellen is.
Soms kan er een geschikt donor uurwerk gevonden worden waarvan het gezochte onderdeel nog bruikbaar is.

Bij een onderhoudsbeurt wordt het horloge geheel gedemonteerd en gereinigd. Hier gebruik ik de 4 baden methode: Bad 1 lost alle vet, oxidatie en andere ongerechtigheden op, in bad 2, 3 en 4 wordt de (agressieve) reinigingsbadvloeistof geneutraliseerd en weggespoeld. Afhankelijk van het type horloge en vervuiling gebruik ik ook nog een ultrasoonreiniger. Hierna wordt onderdeel voor onderdeel geïnspecteerd, eventuele problemen opgelost en kan het horloge weer gemonteerd, afgesteld en geolied worden.

Ter controle gaat het horloge op een meetapparaat dat precies aangeeft hoe zuiver het uurwerk loopt en kunnen eventuele correcties worden aangebracht zodat hij weer netjes op tijd loopt.

Daarna wordt de kast (licht) gepolijst, het glas evt. vervangen of gepolijst (bij een plexi glaasje).

Nu wordt nog, indien van toepassing, de waterdichtheid getest en kan de band weer worden aangebracht.

Ter finale controle wordt het horloge nog 1 tot 2 weken gecontroleerd op een speciaal testapparaat dat de polsbeweging simuleert. Hiermee test ik de gangreserve, bij automaten of de opwindautomaat goed werkt en uiteraard of het horloge op tijd loopt op de pols.

Standaard worden de pakkingen vervangen en de pennen waarmee de band aan het de kast wordt vastgemaakt worden vervangen. Mag ik u op de pagina wijzen m.b.t. waterdichtheid onder het kopje technieken voor de details rondom waterdichtheid?

Veel voorkomende merken die ik repareer zijn Omega, Rolex, Breitling, Tag Heuer, Tissot, Longines, Glycine en Certina. Ook Nomos en Junghans komen vaak op de werkbank. Ik repareer in principe altijd met de originele merkonderdelen indien nog leverbaar. Dit geeft u de garantie dat uw horloge weer als origineel loopt en het zijn waarde behoudt.

Ik repareer daarom ook geen replica’s. De kwaliteit van deze horloges is in 99% van de gevallen dusdanig dat er geen kwalitatief goede reparaties aan gedaan kunnen worden en daarmee ook geen enkele garantie kan worden gegeven.

Ik ben lid van het “Watch Spare Parts Exchange Program“. Dit is een netwerk van bijna alle Nederlandse en Belgische uurwerkherstellers in Nederland waarin we elkaar waar mogelijk helpen met zeldzame onderdelen.